Seuranäkymä Power BI -dashboard

Toimintaperiaate

Käyttäjä kirjautuu Microsoft-tunnuksellaan näkymään osoitteessa https://palloliitto.fi/pelisuoritus. Kirjautumisen onnistuessa käyttäjä voi valita haluamansa roolin (joukkue- tai seuratasoinen), ja pääsee näkemään dataa rooliin perustuen.

A screenshot of a computer 
AI-generated content may be incorrect.

Esimerkiksi harjoittelun seurannan tiedot näkee vain henkilö, jolla on aktiivinen seuran toimihenkilörooli Tasossa. Roolit perustuvat toisin sanoen henkilön aktiivisiin rooleihin TASO:ssa.

HUOM. Lisäksi Microsoft-tili tulee olla luotuna samalla sähköpostiosoitteella, joka on kirjattu Pelipaikassa henkilön PalloID:n yhteystietoihin.


Yleisimmät ongelmatilanteet ja ratkaisut

Käyttäjä yrittää kirjautua väärällä sähköpostilla (Microsoft-tilillä) järjestelmään:

Tämä ilmenee useimmiten niin, että yllä olevassa roolivalintanäytössä tulee virhe: ”Käyttäjälle ei löydy yhtään voimassa olevaa roolia”.

Tällöin käyttäjän tulee varmistaa että, sähköposti millä hän yrittää kirjautua näkymään, on sama sähköpostiosoite kuin Pelipaikassa / TASO:ssa.

Käyttäjä voi päivittää yhteystietojaan Pelipaikassa tämän ohjeen avulla.


Käyttäjällä ei ole Microsoft-tiliä sähköpostiosoitteella (joka sama kuin Pelipaikassa / TASO:ssa), jolla hän yrittää kirjautua näkymään:

Tämä ilmenee niin, että Microsoft-kirjautuminen ei onnistu. Tässä tapauksessa käyttäjä ei pääse edes roolivalintanäytölle asti. 

Käyttäjän tulee tällöin luoda Microsoft-tili samalla sähköpostiosoitteella, joka on Pelipaikassa / Tasossa. Lisäohjeita löytyy esimerkiksi Microsoftin sivuilta.


Käyttäjän sähköpostiosoite (joka Pelipaikassa/TASO:ssa), on liitetty toissijaiseksi sähköpostiosoitteeksi toisella sähköpostiosoitteella luotuun Microsoft-tiliin:

Tässä tapauksessa käyttäjä on yrittänyt tehdä Microsoft-kirjautumisen ”oikealla” sähköpostiosoitteella (joka löytyy Pelipaikasta/TASO:sta). Mutta koska Microsoft-kirjautuminen välittää järjestelmälle ko. tilin ensisijaisen sähköpostiosoitteen, tällöin tätä sähköpostiosoitetta vastaavaa roolia ei löydy järjestelmästä.

Tilanne ilmenee niin, että roolivalintanäytössä tulee virhe: ”Käyttäjälle ei löydy yhtään voimassa olevaa roolia”.

Tällöin käyttäjän tulee joko:

  • joko irrottamaan toissijainen sähköpostiosoite olemassa olevasta Microsoft-tilistä, ja luoda uusi Microsoft-tili (samalla sähköpostiosoitteella, joka on Pelipaikassa/TASO:ssa)     tai
  • päivittää yhteystietonsa Pelipaikassa vastaamaan Microsoft-tilin ensisijaista sähköpostiosoitetta


Käyttäjällä ei ole sopivaa roolia TASO:ssa: 

Tämä ilmenee niin, että käyttäjä ei löydä sopivaa roolia valintanäkymässä.

Tällöin käyttäjän tulee varmistaa, että hänellä on Pelipaikassa sopiva joukkueen tai seuran toimihenkilörekisteröinti.

Toimihenkilö - Seuratoimihenkilöroolin lisääminen

Joukkuetoimihenkilö - Roolin lisääminen