Seuranäkymä Power BI -dashboard
Toimintaperiaate
Käyttäjä kirjautuu Microsoft-tunnuksellaan näkymään osoitteessa https://palloliitto.fi/pelisuoritus. Kirjautumisen onnistuessa käyttäjä voi valita haluamansa roolin (joukkue- tai seuratasoinen), ja pääsee näkemään dataa rooliin perustuen.
Esimerkiksi harjoittelun seurannan tiedot näkee vain henkilö, jolla on aktiivinen seuran toimihenkilörooli Tasossa. Roolit perustuvat toisin sanoen henkilön aktiivisiin rooleihin TASO:ssa.
HUOM. Lisäksi Microsoft-tili tulee olla luotuna samalla sähköpostiosoitteella, joka on kirjattu Pelipaikassa henkilön PalloID:n yhteystietoihin.
Yleisimmät ongelmatilanteet ja ratkaisut
Käyttäjä yrittää kirjautua väärällä sähköpostilla (Microsoft-tilillä) järjestelmään:
Tämä ilmenee useimmiten niin, että yllä olevassa roolivalintanäytössä tulee virhe: ”Käyttäjälle ei löydy yhtään voimassa olevaa roolia”.
Tällöin käyttäjän tulee varmistaa että, sähköposti millä hän yrittää kirjautua näkymään, on sama sähköpostiosoite kuin Pelipaikassa / TASO:ssa.
Käyttäjä voi päivittää yhteystietojaan Pelipaikassa tämän ohjeen avulla.
Käyttäjällä ei ole Microsoft-tiliä sähköpostiosoitteella (joka sama kuin Pelipaikassa / TASO:ssa), jolla hän yrittää kirjautua näkymään:
Tämä ilmenee niin, että Microsoft-kirjautuminen ei onnistu. Tässä tapauksessa käyttäjä ei pääse edes roolivalintanäytölle asti.
Käyttäjän tulee tällöin luoda Microsoft-tili samalla sähköpostiosoitteella, joka on Pelipaikassa / Tasossa. Lisäohjeita löytyy esimerkiksi Microsoftin sivuilta.
Käyttäjän sähköpostiosoite (joka Pelipaikassa/TASO:ssa), on liitetty toissijaiseksi sähköpostiosoitteeksi toisella sähköpostiosoitteella luotuun Microsoft-tiliin:
Tässä tapauksessa käyttäjä on yrittänyt tehdä Microsoft-kirjautumisen ”oikealla” sähköpostiosoitteella (joka löytyy Pelipaikasta/TASO:sta). Mutta koska Microsoft-kirjautuminen välittää järjestelmälle ko. tilin ensisijaisen sähköpostiosoitteen, tällöin tätä sähköpostiosoitetta vastaavaa roolia ei löydy järjestelmästä.
Tilanne ilmenee niin, että roolivalintanäytössä tulee virhe: ”Käyttäjälle ei löydy yhtään voimassa olevaa roolia”.
Tällöin käyttäjän tulee joko:
- joko irrottamaan toissijainen sähköpostiosoite olemassa olevasta Microsoft-tilistä, ja luoda uusi Microsoft-tili (samalla sähköpostiosoitteella, joka on Pelipaikassa/TASO:ssa) tai
- päivittää yhteystietonsa Pelipaikassa vastaamaan Microsoft-tilin ensisijaista sähköpostiosoitetta
Käyttäjällä ei ole sopivaa roolia TASO:ssa:
Tämä ilmenee niin, että käyttäjä ei löydä sopivaa roolia valintanäkymässä.
Tällöin käyttäjän tulee varmistaa, että hänellä on Pelipaikassa sopiva joukkueen tai seuran toimihenkilörekisteröinti.